Tekstgrootte
Op de Vink praten we zo veel mogelijk ‘met’ in plaats van ‘tegen’ of ‘over’ leerlingen en hun ouders. In deze samenwerkingsvorm heeft eenieder een wezenlijke bijdrage. Leerlingen kunnen vaak zelf goed aangeven wat ze nodig hebben, wat ze goed kunnen én wat anders moet. Betrokkenheid van leerlingen stimuleert de motivatie en het 'eigenaarschap' bij zijn of haar ontwikkeling. Bovendien versterkt dit de relatie tussen de leerkracht en de leerling. Ook ouders/verzorgers bezitten waardevolle informatie over de onderwijsbehoeften van hun kind. Daarnaast is het belangrijk dat ouders weten hoe zij het gedrag van hun kind op school in positieve zin kunnen beïnvloeden en hoe zij kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van hun kind.
Aan het begin van het schooljaar vindt daarom altijd een 'kennismakings-' of ‘verwachtingsgesprek’ plaats. Doel van dit gesprek is het maken van afspraken over hoe school het beste kan inspelen op de onderwijsbehoeften van de betreffende leerling. Van het gesprek wordt een lijst met afspraken tussen de leerling, de ouders, de school en de groepsleerkracht gemaakt.
Tijdens het eerste rapportgesprek, begin februari, wordt opnieuw naar de afsprakenlijsten gekeken: welke afspraken zijn gerealiseerd, hoe gaat het met de leerling (zowel cognitief als sociaal-emotioneel) en welke (aanvullende) afspraken zijn er nog nodig om het kind vanuit thuis én school goed te ondersteunen.
In juni vindt het tweede rapportgesprek plaats. Daarin wordt teruggekeken naar wat is bereikt. Ook worden de belangrijkste onderwijsbehoeften voor de overdracht naar de volgende groep vastgelegd. Zo wordt een doorgaande lijn gewaarborgd.
Op de Vink maken we gebruik van Social Schools. Dit is een veilige en afgesloten communicatie-app voor scholen en ouders. De leerkracht plaats regelmatig berichten over de gang van zaken in de groep, verslagen van bijzondere gebeurtenissen en de leerdoelen waaraan wordt gewerkt. Elke maand ontvangen ouders (ook via Social Schools) een nieuwsbrief waarin de directeur hen op de hoogte brengt van belangrijke ontwikkelingen en (nieuwe) afspraken.
Wij betrekken ouders bij de beleidsvorming op school via het bestuur (SKOON) en de medezeggenschapsraad. Hun inbreng is van grote waarde. Daarnaast zijn veel van onze ouders actief in de oudervereniging, als klassenvader- of moeder, begeleider bij excursies of activiteiten op school.