Tekstgrootte
Op de Vink werken we handelingsgericht en opbrengstgericht. Dat betekent dat we, op basis van observaties, methodetoetsen en Cito-uitkomsten, planmatig en resultaatgericht werken aan het verbeteren van de onderwijsresultaten. We stemmen het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op de Vink werken we met een leerstofjaarklassysteem. Onze leerlingen zijn gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Er zijn op dit moment drie combinatiegroepen 1/2 en van groep 3 tot en met 8 is er steeds één jaarklas. Wij streven naar een maximale groepsgrootte van 30 leerlingen. Hiervan kan in bijzondere omstandigheden worden afgeweken.
Onze ambitie is om zoveel mogelijk kinderen binnen de groep (en dus in de klas) te ondersteunen. Dit kan door in de klas te werken met drie subgroepen. We gaan uit van convergente differentiatie. Dat betekent dat kinderen op verschillende niveaus werken, maar wel aan dezelfde basisdoelen.
Wij werken volgens EDI; een bewezen aanpak voor betere leerprestaties doordat alle leerlingen succeservaringen opdoen. Kinderen maken zich stapsgewijs en actief nieuwe lesstof eigen. In EDI-lessen is sprake van een vaste lesopbouw, betrokken kinderen en gegarandeerde controle van begrip en beheersing. Daarnaast bieden wij ook leerdoelgerichte verwerkingactiviteiten aan.
Kennis beklijft beter als de leerlingen actief betrokken zijn bij het onderwijs. Wij activeren onze leerlingen daarom tijdens de lessen daarom zoveel mogelijk. Coöperatieve werkvormen en vormen van bewegend leren, zijn hiervoor uitermate geschikt. Alle leerkrachten op onze school beschikken over een basisrepertoire aan activerende lesactiviteiten die dagelijks worden ingezet.
Op de Vink stimuleren wij een goede werkhouding. Taakaanpak, omgaan met uitgestelde aandacht, hulp vragen, zelfstandig (door)werken en reflecteren op het werk zijn allemaal belangrijke (executieve) functies die wij onze leerlingen stap-voor-stap aanleren. Hiervoor gebruiken we verschillende hulpmiddelen, zoals een planbord (in groep 1/2), een werkwijzer, een stemwijzer, de time-timer (vanaf groep 3), aandachtsblokjes en een dag- en weektaak (vanaf groep 4).
Om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij van de toekomst, hebben kinderen competenties nodig zoals samenwerken, kritisch denken, probleemoplossen en informatieverwerking. Het aanleren van deze zogenaamde '21e-eeuwse vaardigheden' hebben wij ingebed in het reguliere lesaanbod én in de 'leerateliers' en 'doe-en-ontdeklessen'.
Kinderen zijn van nature gemotiveerd om te leren en zij weten bovendien vaak zelf heel goed wat zij beheersen en wat nog beter kan. Op de Vink stimuleren wij kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De groepsleerdoelen zijn zichtbaar in de klas. Met name in de hogere groepen formuleren we samen met de kinderen, individuele leerdoelen. Zij maken een concreet plan voor het bereiken van deze doelen. Leerlingen kiezen zelf hoe ze aan de slag gaan. De resultaten worden met de leerlingen geëvalueerd en opgenomen in het leerlingportfolio.