Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • (071) 576 35 80
  • E-mailadres info@basisschooldevink.nl
  • Home
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Onderwijsaanbod
    • Didactisch handelen
    • Pedagogisch klimaat
    • Onderwijsbehoeften
    • Burgerschapsonderwijs
    • Kwaliteitsoordeel
    • Team
    • Vacatures
    • Vertrouwenspersoon
    • Bestuur
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Onze partners
    • Samen naar school klas
  • Praktische info
    • School- en gymtijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Ziek melden
    • Verlof aanvragen
    • Aanmelden nieuwe leerlingen
    • Overblijven
    • Ouderbijdrage
    • Schoolarts
    • Schoolgids
  • Beleid
    • Schoolplan
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Ondersteuning
    • Sociaal Veiligheidsplan
    • Klachtenprocedure
    • Huiswerkbeleid
    • Rekenbeleid
  • Documenten
  • Privacy
  • Contact

Onderwijsaanbod

Opbrengstgericht onderwijs
Talentontwikkeling en ondersteuning
Veilig en gezond
Samen met ouders/verzorgers en kind

Voor elke leerling passend onderwijs!

Groeimindset

Op de Vink stimuleren we een ‘groeimindset’. Wij zijn er van overtuigd dat iedereen zich continu kan (blijven) ontwikkelen en verbeteren. Onze talenten zijn slechts het startpunt. Groei ontstaat door hard te werken en ervaring op te doen. Wij focussen daarom op inzet en inspanning, groei en verbetering en het leren van fouten.

De kerndoelen van het SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen, zijn voor ons richtinggevend. Wij onderwijzen onze leerlingen in een doorlopende leerlijn.

  • De basisvakken rekenen en taal (technisch lezen/spelling/begrijpend lezen/schrijven/woordenschat/taal verkennen).
  • Informatieverwerking en studievaardigheden.
  • Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, verkeer, geschiedenis, natuur en techniek en Engels).
  • Culturele vorming (drama/muziek/tekenen/handvaardigheid) en levensbeschouwing.
  • Lichamelijke ontwikkeling (gezondheid/bewegen).
  • Sociaal-emotionele vaardigheden.

Tijdens uiteenlopende lessen is er aandacht voor burgerschapsvorming. Voor enkele specifieke vakgebieden werken wij met vakdocenten.

In de kleutergroepen vind het leren vooral spelend en ontdekkend plaats. De lokalen zijn uitdagend ingericht en de kinderen leren in de kring, in de hoeken, aan tafels en op het speelplein. De lesinhoud is gekoppeld aan thema's zoals herfst, feesten, vriendschap e.d. Veel lessen zijn gebaseerd op het aanbod van de Kleuteruniversiteit. In de hogere groepen maken wij gebruik van moderne onderwijsmethodes en ICT (Digibord en Chromebooks).

‘Leerateliers’ en ‘doe-en-ontdeklessen’

De ontwikkeling van talent is een samenspel van aanleg, uitdaging, doorzettingsvermogen, moed, geduld en interne motivatie. Binnen de context van ‘leerateliers’ en 'doe-en-ontdeklessen', die voor alle leerlingen op de Vink worden georganiseerd, krijgen al deze aspecten een plek. Wij bieden activiteiten aan waarbij onze leerlingen maximaal betrokken zijn en:

  • Leren met elkaar én van elkaar, oftewel: activiteiten uitvoeren in kleine groepjes waarbij zij elkaar helpen, inspireren, samen oplossingen bedenken en zo elkaars kwaliteiten leren herkennen en erkennen.
  • Leren door te doen, oftewel: leren door te ontdekken, te beleven, initiatief te nemen, zelf vorm te geven en te presenteren. De leerlingen maken kennis met nieuwe materialen, technieken en werkvormen.
  • Een realistisch aanbod krijgen op hun eigen niveau, oftewel: deelnemen aan betekenisvolle activiteiten in realistische contexten en activiteiten die aansluiten op hun kennis en vaardigheden en belevingswereld.
  • Keuzevrijheid hebben als het gaat om wat en hoe zij leren, oftewel: hun eigen leeratelier kiezen en, binnen deze onderwerpkeuze, zelf hun eigen leervragen, -activiteiten en eindproducten formuleren.

Behalve het ontwikkelen van talenten, hebben de ‘doe-en-ontdeklessen’ voor groep 3 en 4 ook als doel het versterken van de executieve functies. De activiteiten die worden aangeboden zijn: het spelen van gezelschapsspellen, bewegend leren (buiten), ruimtelijk inzicht en programmeren (o.a. Beebots) en koken en bakken. De kinderen rouleren en nemen dus elk schooljaar deel aan alle vier de activiteiten.

De ‘leerateliers’ voor groep 5 tot en met 8 zijn gebaseerd op de meervoudige intelligenties van Gardner. In de hogere groepen kiezen de leerlingen zelf aan welke ateliers ze willen deelnemen. De ateliers zijn nog volop in ontwikkeling. Op dit moment bieden we de volgende ateliers aan: stop motion, reclametekenen, Spaans, Frans, dans, bouwen en construeren, creatief schrijven, fotografie en film, cartoontekenen, koken en bakken, bijzondere sporten beoefenen, houtbewerking, programmeren met Beebots en Scratch, muziekinstrumenten bespelen, dierenverzorging en milieuzorg.

Verrijkingsgroep

De Vink wil ook (hoog)begaafde leerlingen Passend onderwijs bieden en voor hen uitdagende onderwijsactiviteiten organiseren zodat zij hun talenten verder kunnen ontwikkelen. Uitgangspunt hierbij is het 'hogere orde denken' binnen de taxonomie van Bloom en 'onderzoekend en ontwerpend leren'. Ook wordt gewerkt aan 21e eeuwse vaardigheden en 'leren leren'.

De verrijkingsgroep is voor leerlingen uit de groepen 1 t/m 8 die boven de lesstof staan, gediagnosticeerd ‘hoogbegaafd’ zijn of waarvan bekend is dat zij een hoog IQ hebben. Ook kinderen van wie wij vermoeden dat zij onderpresteren kunnen in sommige gevallen deelnemen.

De kinderen van de verrijkingsgroep gaan in kleine groepjes één keer per week 30-45 minuten buiten de klas met de verrijkingsgroepleerkracht werken aan uitdagende, verdiepende lesstof en algemene vaardigheden zoals kritisch, analytisch en praktisch denken, samenwerken en zelfmanagement. Voorbeelden van projecten zijn: Frankrijk/Frans leren, wiskunde, sterrenkunde, omgaan met geld, ontdek de wetenschap, de digitale wereld, kastelen, energie, Spanje/Spaans leren, recht, oceanen, filosoferen en debatteren. Zij kunnen ook vanuit hun eigen interesse leervragen inbrengen. De kinderen werken tijdens de verrijkingsgroep aan hun project en krijgen verwerkingsopdrachten mee om in de klas uit te werken. Door de groepsleerkracht worden, voor deze leerlingen, expliciete keuzes gemaakt in de reguliere lesstof, zodat ruimte ontstaat voor het verrijkingswerk.

Extra ondersteuning

Soms heeft een kind een specifieke onderwijsbehoefte waarbij door de leerkracht extra hulp gevraagd wordt. In dergelijke gevallen zal de leerkracht met de intern begeleider bespreken welke aanvullende acties nodig zijn. Ouders worden hierbij nauw betrokken. Het kan dan gaan om:

  • Gesprekken met de intern begeleider en diverse specialisten.
  • Een individueel handelingsplan of individuele leerlijn voor een specifiek schoolvak of ontwikkelgebied.
  • Remedial teaching (rekenen/spelling/lezen/taal) buiten de klas (individueel of in een klein groepje).
  • Gedragstraining (bijvoorbeeld een faalangsttraining, ontwikkeltraject executieve functies of een training sociale vaardigheden).
  • Een begeleidingstraject of consultatie vanuit het Expertteam (deskundigen binnen en buiten de school).

Uw kind aanmelden

Overblijven

Social Schools

Onze school Missie en visie Onderwijsaanbod Didactisch handelen Pedagogisch klimaat Onderwijsbehoeften Burgerschapsonderwijs Kwaliteitsoordeel Team Vacatures Vertrouwenspersoon Bestuur Medezeggenschapsraad Ouderraad Onze partners Samen naar school klas
Praktische info School- en gymtijden Vakanties en vrije dagen Ziek melden Verlof aanvragen Aanmelden nieuwe leerlingen Overblijven Ouderbijdrage Schoolarts Schoolgids
Beleid Schoolplan Schoolondersteuningsprofiel Ondersteuning Sociaal Veiligheidsplan Klachtenprocedure Huiswerkbeleid Rekenbeleid
Documenten
Privacy
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools